VIDEOTUTORIALS, VÆRKTØJER & SKABELONER

Velkommen til værktøjskassen for Start ups

VÆRKTØJER TIL Ledelse til succes

MÅL / EFFEKTBESKRIVELSE

  • Lær af beskrive mål og ønsket effekt

    VIDEOTUTORIAL

  • Download værktøj til at beskrive mål & effekt

    SKABELON

FAQ.

En målsætning er en specifik og motiverende beskrivelse af noget, som kongressen eller eventen gerne vil opnå i forhold til målgrupperne.

Specifikt: Målet er formuleret tydeligt, veldefineret og afgrænset, så alle er klar over, hvad der refereres til og hvad der skal opnås. Afklarende spørgsmål i forhold til at gøre et mål specifikt kan være: Hvad vil vi opnå? – Hvorfor? Hvem er målgruppen?

Hvis du, kongressen, eventen skal nå de opsatte mål, så er det vigtigt, at målene er motiverende beskrevet. En god måde at udfærdige motiverende mål er, at skrive alle fordelene op på en liste. Hvad enten du, kongressen, eventen formulerer en drømmesætning, laver en fordelsliste eller noget helt tredje, så vær konkret. Beskriv også gerne hvordan det vil være, når du, kongressen, eventen er i mål.

Projektets målsætning kan opdeles i formål, mål og succeskriterier. Formålet udtrykker, hvorfor projektet igangsættes. Målene fortæller, hvad projektet skal føre til – dels projektets synlige slutprodukter. Målene er dermed den væsentlige begrundelse for at iværksætte projektet, og de er styrende for projektarbejdet.

Et målhierarki er en metode der kan bruges til at skabe overblik og sammenhæng mellem de forskellige mål og de aktiviteter der skal til for nå dit mål. Et målhierarki er således en god metode til at skabe et visuelt overblik over den proces, det kræver at nå i mål.

Formålet med at opstille et målhierarki er, at I får skabt et klart og tydeligt overblik over, hvordan formål, mål og aktiviteter i Kongressen, projektet indbyrdes hænger sammen. Øvelsen er en effektiv metode til at skabe enighed om formål og mål i strategiplanlægningen og få adskilt begreberne fra hinanden.

Succeskriterierne beskriver den effekt, vi ønsker af projektet – udbyttet af Kongressen. Det er en måde at måle, om vi opnåede formålet og gjorde den forskel, vi ønskede. Brug værktøjet som beskriver måder at skærpe succeskriterierne og beskrive den ønskede effekt på. (Link xx til mål skabelsesværktøj)

Et mål er med andre ord et udtryk for en ønskværdig fremtidig tilstand. Operationelt mål også i ansøgnings- og sponsorsammenhænge vil sige, at det er: Konkret. Realistisk.

Projektet har et specifikt formål, der indeholder to typer mål: produktmål: det konkrete resultat af projektet. nyttemål: der er det slutmål, som produktmålet skal opfylde.

Kvalitative data indsamler oplysninger, som søger at beskrive et emne hellere end at måle det. Tænk på indtryk, meninger og synspunkter. En kvalitativ spørgeundersøgelse er mindre struktureret: Den søger at gå i dybden med emnet for at opnå information om hvad der motiverer folk, deres tankegang og holdninger.

Kvantitative metoder vægter, i modsætning til kvalitative metoder, indsamlingen af større mængder af “hårde” data, dvs. oplysninger, der umiddelbart kan måles og kvantificeres. De kategoriseres ofte vha. statistiske metoder, og resultaterne præsenteres ofte numerisk.

Det er hensigtsmæssigt at kunne referere til både kvalitative samt kvantitative data og mål i ansøgnings og sponsoreringsarbejdet.

INTERESSENTANALYSE

  • Interessentanalyse

    VIDEOTUTORIAL

  • Download interessentanalyse – find de rigtige nøglepersoner

    SKABELON

FAQ.

Interessentanalysen gennemføres for at sikre, at projektets formål, mål og succeskriterier er attraktive for de væsentligste interessenter, således at interessenterne ser en fordel i, at projektet bliver gennemført.

Formålet med en interessentanalyse er at give projektlederen og projektgruppen et overblik over personer, der har interesse i projektet. Den skal også være med til at lave en plan for håndtering af disse interessenter igennem projektet.

Interessentanalysen laves derfor sådant så du:

Kan få identificeret mulige ressourcepersoner til projektet. Kan få identificeret og håndtere mulige modstandere af projektet og håndtere konflikter undervejs i projektet. Kan lave en hensigtsmæssig kommunikationsstrategi.

AARSHJUL

  • Få styr på dit arbejdsliv

    VIDEOTUTORIAL

  • Download skabelon til dit Aarshjul

    SKABELON

FAQ.

Planlægning er de indledende, tankemæssige og logistiske aktiviteter inden selve udførelsen. Planlægning kan være lineær, sådan at den er fuldstændigt afsluttet, før iværksættelsen begynder, – eller den kan være dynamisk, sådan at den fortsætter også under hele iværksættelsen af aktiviteten.

Planlægning er nøglen til at få overblik. Når vi har overblik giver det os ro og mulighed for at fokusere i længere tid. Uden overblik har vi stor sandsynlighed for at bruge en masse unødig tid til fx hele tiden at skulle tage stilling: “hvad skal jeg nu”, “hvad er vigtigst”, “hvad har jeg lyst til”.

Vil du have overblik over din dag, er det første du bør gøre at placere indkomne opgaver og aftaler i et helt simple prioriteringsskema. Når du prioriterer dine arbejdsopgaver, får du mere overskud til at løse dem. Effektivitet handler om at kunne prioritere!

7 gode råd til en bedre arbejdsdag

  1. Multitasking er no-go. Mange mener, at de er gode til at multitaske og sagtens kan have flere opgaver kørende på samme tid. …
  2. Afslut opgaverne. Næsten færdig er ikke færdig. …
  3. Arbejd med prioriterede to-do lister. …
  4. Hold orden. …
  5. Gør noget – nogle arbejdsopgaver til rutiner og systemer. …
  6. Mail – udryd svar indenfor 24 timer. Luk mailen i weekenden
  7. Hold pause på givne tidspunkter.

Lav effektive arbejdspas på 45 min., hvor du prioriterer dine opgaver efter hvad der er vigtigst og hvad der haster samtidig med, at du lægger de mest vanskelige og komplekse opgaver først på dagen. Ingen emails eller unødige telefonopkald. Emails og telefonopkald lægger du sidst på dagen. Hold aktive pauser på 15 min. – hver time. Eksperter mener, at vores hjerne ikke er bygget til at koncentrere sig længere end 20-30 minutter ad gangen. Husk derfor at holde pauser. Du bliver langt mere effektiv, når du arbejder fokuseret i en kortere periode.

SWOT

  • SWOT LIGHT

    VIDEOTUTORIAL

  • Download SWOT LIGHT analyseværktøjet

    SKABELON

FAQ.

Titlen på den kendte metode kommer af de engelske betegnelser: Strenghts, Weaknesses, Opportunities & Threats. Analysen sætter fokus på interne og eksterne faktorer samt positive og negative faktorer, der har indflydelse på virksomheden eller projektet.

Helt præcist, skal man i de fire forskellige felter komme ind på følgende:

  1. Styrker: Det som virksomheden/projektet gør godt.
  2. Svagheder: Det som virksomheden/projektet gør knap så godt.
  3. Muligheder: Eksterne forhold, der kan have en positiv påvirkning på virksomheden/projektet.
  4. Trusler: Eksterne forhold, der kan have en negativ påvirkning på virksomheden/projektet.

Ved at udarbejde en SWOT-analyse får du et illustreret overblik, som kan hjælpe din virksomhed gennem diverse udfordringer, ligesom du kan få afdækket nye udviklings- og/eller vækstmuligheder. Ved SWOT opstiller du et øjebliksbillede af virksomhedens styrker og svagheder samt muligheder og trusler

Bæredygtighed

  • Hold fokus på bæredygtighed i firmaet og i projekterne

    VIDEOTUTORIAL

  • Checkliste til udvikling af skarp bæredygtighedsprofil

    SKABELON

FAQ.

Ved at investere i grønne, bæredygtige løsninger, som bidrager til at reducere virksomhedens klimaaftryk, kan virksomheden derigennem være med til at opnå bæredygtighed – og ofte samtidig opnå besparelser på kort eller længere sigt

Flere pengeinstitutter og banker tilbyder f.eks banklån og billeasing med grønt fokus.

Det kommer an på virksomheden behov for kørsel. Ved valg af  delebiler kræver det booking nogen tid før kørsel, mens f.eks valget af ”bybilen” kan virksomheden  med kort varsel få fat i en bil  – forudsat at der én ledig tæt på virksomhedens adresse.

Delebiler skal hentes og afleveres på en fast stamplads. De udbydes af delebilsklubber, har man gennem et medlemskab eller et abonnement adgang til en bilflåde med forskellige typer biler. Bybiler er  delebiler uden fast stamplads (faste reserverede parkeringsplads), dvs. de holder parkeret spredt rundt i byen.

Ved bykørsel og på de korte ture er hybrid– og plug-in hybridbiler meget velegnede, da de tilbyder meget lav CO2-udledning og ingen støj i kabinen. På de lidt længere strækninger på landevejene, slår din hybridbil over på benzin – ligesom plug-in hybridbilen gør det, hvis den ikke har været opladet i stik.

Ved bykørsel og på de korte ture er hybrid– og plug-in hybridbiler meget velegnede, da de tilbyder meget lav CO2-udledning og ingen støj i kabinen. På de lidt længere strækninger på landevejene, slår din hybridbil over på benzin – ligesom plug-in hybridbilen gør det, hvis den ikke har været opladet i stik.

Når først den elektriske motor er afladet, fungerer bilen fuldstændigt som en benzinbil og forurener derfor lige så meget. Forbrændingsmotoren udløser derfor også samme støjniveau som benzin- og dieselbiler, når hybridbilen har slået elmotoren fra.

De gode tiltag til en mere bæredygtig virksomhed kan komme alle steder fra, så høst de gode idéer fra dine kolleger. Lav en idébank, og fremhæv de bedste idéer. Det inspirerer til flere. Start med dialog med ledelseslaget, og få ledernes opbakning.

Eksempler kan være:

  • sorter jeres affald
  • brug bio-nedbrydelige affaldsposer
  • print på begge sider af papiret
  • drop plastikkrus
  • drop kildevand, og servér god dansk postevand
  • indkøb miljøvenligt
  • tænk i genbrug, det kan være alt fra kuglepenne til møbler
  • vælg samarbejdspartnere med en bæredygtig profil
  • stop overforbrug.

START MED AT AFKLARE:

  • Hvilke forretningsmuligheder har vi, der understøtter en mere bæredygtig retning? Hvilken konkurrence fordel vil de give os?
  • Hvilke interne og eksterne tiltag kan vi gøre for at blive mere bæredygtige?
  • Skal vores forretningsmodel ændres?
  • Hvad med vores produkter? Kan de designes og produceres mere bæredygtigt? Kan vi forlænge produktets livscyklus?

Sæt jer gerne et ambitiøst (f.eks) 3-års mål, uden på forhånd at have alle svarene på hvordan I kommer derhen. Beslut jer for at I VIL nå det langsigtede mål, og at I SKAL finde vejen derhen.
Arbejd med spørgsmålene:

  • HVORFOR disse tiltag?
  • Hvad koster hvert tiltag?
  • Hvordan skaber hvert tiltag værdi for virksomheden?
  • Hvilke tiltag skaber størst værdi?
  • Hvilke tiltag er nemmest at implementere?
  • Hvilke tiltag vil vi helst/nødigst arbejde med?
  • Hvilke tiltag har størst opbakning i organisationen?
  • Hvilke tiltag har størst markedsføringsværdi?

Når din virksomhed gør en indsats på bæredygtighedsområdet, og dermed gør en positiv forskel på omverden, så husk også at omverden skal vide det!

Det er et stigende krav fra interessenter, så sæt formidling af indsatsen i system. En mulighed kan f.eks være at virksomheden er certificeret. En anden mulighed er at knytte indsatserne op mod FN’s verdensmål.

VÆRKTØJER TIL forretningsideen

forretningsplan

  • Om forretningsplans skabelonerne

    VIDEOTUTORIAL

  • Skabelon til udarbejdelse af forretningsplan

    SKABELON

  • Visuel skabelon til forretningsafklaring

    SKABELON

FAQ.

I forretningsplanen samler du trådene fra dit arbejde med at beskrive virksomhedens produkter, styrker og svagheder, udviklingspotentiale og økonomi mv. Den skal både skabe overblik for læseren og fungere som et konkret planlægningsværktøj for dig selv. Dine budgetter er en vigtig del af forretningsplanen.

En forretningsplan er plan bag din forretning.
Alternativ til forretningsplanen

  1. Hvad laver din virksomhed?
  2. Hvad består din virksomhed af?
  3. Hvad sælger du?
  4. Hvem køber produktet eller ydelsen?
  5. Hvordan er dit forhold til kunderne?
  6. Hvordan kommer du ud til kunderne?
  7. Hvordan tjener du penge?
  8. Hvilke omkostninger er der?

Når du skal udarbejde din forretningsplan, er det vigtigt, at du laver din research i den rigtige rækkefølge. Med det menes, at du fx bør undersøge markedet, før du beslutter dig for, hvordan virksomhedens produkt eller ydelse skal sælges og markedsføres. På den måde har du et bedre grundlag for at træffe de rigtige beslutninger, da du eksempelvis ved, hvem dine konkurrenter er, og hvor stor efterspørgslen efter produktet eller ydelsen er.

En af de væsentligste fordele ved at lave en forretningsplan er, at du får et komplet overblik over, hvordan din fremtidige virksomhed skal drives og udvikles. Med en forretningsplan kan du skabe grundlaget for din virksomhed og dermed sikre dig, at der er tænkt over alle forhold omkring en virksomhedsopstart.

“Groft sagt er forretningsmodellen et strategi- og styringsværktøj, hvor forretningsplanen er en konkret og velbeskrevet plan for virksomhedens mål og planen for eksekvering af disse.”

Især i længere forretningsplaner over 15-20 sider – og i det hele taget forretningsplaner til investorer – kan det anbefales at lave et resumé, der opsummerer hovedkonklusionerne i forretningsplanen. Typisk 1-2 sider, men i særlige tilfælde lidt længere.

Idegrundlaget er en kort og præcis beskrivelse af virksomheden, produkter/ydelser, kunder og det behov som virksomheden opfylder hos kunderne.

En forretningsidé er essentiel, hvis du vil have succes med din virksomhed. Uanset, om du planlægger at din forretning skal beskæftige dig på fuld tid eller blot fungere som bibeskæftigelse, er det vigtigt, at du har en god forretningsidé – en idé, der er et marked for, og som du kan tjene penge på.

Etableringsbudget – hvad kræver det at starte en virksomhed? Et etableringsbudget giver overblik over de udgifter, der er forbundet med at etablere en virksomhed. Vi har lavet en oversigt over de økonomiske forhold, du skal kende til, før du starter din egen virksomhed.

Business Model Canvas (BMC) er en skabelon til forretningsmodeller, der kan anvendes af enhver, som gerne vil have styr på sin forretningsmodel og andre vigtige temaer i forbindelse med forretningsudviklingen.

En forretningsmodel indeholder en beskrivelse af din kommende forretning:

  • Dit værditilbud – værditilbuddet er en enkel form for beskrivelse af din produktidé i forhold til kommende kunder.
  • Dine segmenter – hvem sælger du til?
  • Dine salgskanaler – hvordan når du ud til dine segmenter?
  • Dine partnere – hvem kan hjælpe mig?

Vision: Er et fremtidsbillede af organisationens ønsker, drømme og ambitioner ofte udtrykt ved langsigtede mål – hvorhen. Strategi: Langsigtede intentioner, ideer eller planer for, hvordan organisationen implementerer sin mission og vision.

Budgettet viser de forventede udgifter og indtægter i et år, mens årsregnskabet er de reelle indtægter og udgifter.

Ideudvikling

  • Ideudvikling – et must

    VIDEOTUTORIAL

  • Download 3 Ideudviklingsmetoder

    SKABELON

FAQ.

Det handler om at sørge for at ideerne også bliver omsat til produkter der skaber værdi for kunderne. Idegenereringen kan bestå af et eller en hel række værktøjer der kan benyttes eks. brainstorm, mindmap, storyboard, seks tænkehatte – eller de tre idegenereringsværktøjer her i værktøjskassen.

Der vælges et tilfældigt startord, som i realiteten kan være hvad som helst. Ud fra startordet skal et gruppemedlem så sige et ord, som det gruppemedlem associerer med det foregående ord. Herefter fortsætter næste gruppemedlem så med at associere ud fra sidst nævnte ord osv. Dette fortsættes, indtil I har 20-30 ord. Ordenen kan samlet eller i klynger være fundamentet eller inspiration til nyt produkt. Ny markedsføringsplan eller hvad den givne kontekst for ideudviklingen lægger op til.

Faserne består af:

  • Analysér og forstå Analysefasen er den fase, hvor man finder frem til, hvad det er, der skal forbedres, altså en konkret problemstilling. …
  • Idéudvikle. I denne fase handler det om få det kreative gen i gang og skabe ideer..
  • Realisere. …
  • Implementere. …
  • Evaluering.

INTERESSENTANALYSE

  • Interessentanalyse

    VIDEOTUTORIAL

  • Download interessentanalyse – find de rigtige nøglepersoner

    SKABELON

FAQ.

Interessentanalysen gennemføres for at sikre, at projektets formål, mål og succeskriterier er attraktive for de væsentligste interessenter, således at interessenterne ser en fordel i, at projektet bliver gennemført.

Formålet med en interessentanalyse er at give projektlederen og projektgruppen et overblik over personer, der har interesse i projektet. Den skal også være med til at lave en plan for håndtering af disse interessenter igennem projektet.

Interessentanalysen laves derfor sådant så du:

Kan få identificeret mulige ressourcepersoner til projektet. Kan få identificeret og håndtere mulige modstandere af projektet og håndtere konflikter undervejs i projektet. Kan lave en hensigtsmæssig kommunikationsstrategi.

Bæredygtighed

  • Hold fokus på bæredygtighed i firmaet og i projekterne

    VIDEOTUTORIAL

  • Checkliste til udvikling af skarp bæredygtighedsprofil

    SKABELON

FAQ.

Ved at investere i grønne, bæredygtige løsninger, som bidrager til at reducere virksomhedens klimaaftryk, kan virksomheden derigennem være med til at opnå bæredygtighed – og ofte samtidig opnå besparelser på kort eller længere sigt

Flere pengeinstitutter og banker tilbyder f.eks banklån og billeasing med grønt fokus.

Det kommer an på virksomheden behov for kørsel. Ved valg af  delebiler kræver det booking nogen tid før kørsel, mens f.eks valget af ”bybilen” kan virksomheden  med kort varsel få fat i en bil  – forudsat at der én ledig tæt på virksomhedens adresse.

Delebiler skal hentes og afleveres på en fast stamplads. De udbydes af delebilsklubber, har man gennem et medlemskab eller et abonnement adgang til en bilflåde med forskellige typer biler. Bybiler er  delebiler uden fast stamplads (faste reserverede parkeringsplads), dvs. de holder parkeret spredt rundt i byen.

Ved bykørsel og på de korte ture er hybrid– og plug-in hybridbiler meget velegnede, da de tilbyder meget lav CO2-udledning og ingen støj i kabinen. På de lidt længere strækninger på landevejene, slår din hybridbil over på benzin – ligesom plug-in hybridbilen gør det, hvis den ikke har været opladet i stik.

Ved bykørsel og på de korte ture er hybrid– og plug-in hybridbiler meget velegnede, da de tilbyder meget lav CO2-udledning og ingen støj i kabinen. På de lidt længere strækninger på landevejene, slår din hybridbil over på benzin – ligesom plug-in hybridbilen gør det, hvis den ikke har været opladet i stik.

Når først den elektriske motor er afladet, fungerer bilen fuldstændigt som en benzinbil og forurener derfor lige så meget. Forbrændingsmotoren udløser derfor også samme støjniveau som benzin- og dieselbiler, når hybridbilen har slået elmotoren fra.

De gode tiltag til en mere bæredygtig virksomhed kan komme alle steder fra, så høst de gode idéer fra dine kolleger. Lav en idébank, og fremhæv de bedste idéer. Det inspirerer til flere. Start med dialog med ledelseslaget, og få ledernes opbakning.

Eksempler kan være:

  • sorter jeres affald
  • brug bio-nedbrydelige affaldsposer
  • print på begge sider af papiret
  • drop plastikkrus
  • drop kildevand, og servér god dansk postevand
  • indkøb miljøvenligt
  • tænk i genbrug, det kan være alt fra kuglepenne til møbler
  • vælg samarbejdspartnere med en bæredygtig profil
  • stop overforbrug.

START MED AT AFKLARE:

  • Hvilke forretningsmuligheder har vi, der understøtter en mere bæredygtig retning? Hvilken konkurrence fordel vil de give os?
  • Hvilke interne og eksterne tiltag kan vi gøre for at blive mere bæredygtige?
  • Skal vores forretningsmodel ændres?
  • Hvad med vores produkter? Kan de designes og produceres mere bæredygtigt? Kan vi forlænge produktets livscyklus?

Sæt jer gerne et ambitiøst (f.eks) 3-års mål, uden på forhånd at have alle svarene på hvordan I kommer derhen. Beslut jer for at I VIL nå det langsigtede mål, og at I SKAL finde vejen derhen.
Arbejd med spørgsmålene:

  • HVORFOR disse tiltag?
  • Hvad koster hvert tiltag?
  • Hvordan skaber hvert tiltag værdi for virksomheden?
  • Hvilke tiltag skaber størst værdi?
  • Hvilke tiltag er nemmest at implementere?
  • Hvilke tiltag vil vi helst/nødigst arbejde med?
  • Hvilke tiltag har størst opbakning i organisationen?
  • Hvilke tiltag har størst markedsføringsværdi?

Når din virksomhed gør en indsats på bæredygtighedsområdet, og dermed gør en positiv forskel på omverden, så husk også at omverden skal vide det!

Det er et stigende krav fra interessenter, så sæt formidling af indsatsen i system. En mulighed kan f.eks være at virksomheden er certificeret. En anden mulighed er at knytte indsatserne op mod FN’s verdensmål.

VÆRKTØJER TIL Virksomhedsform & aftaler

VIRKSOMHEDSFORMATER

  • Vælg det rigtige virksomhedsformat

    VIDEOTUTORIAL

  • Oversigt over forskellige virksomhedsformater

    SKABELON

FAQ.

Et væsentligt kriterie for at træffe det valg er, at du skal vælge den virksomhedstype, der passer til den personlige risiko, du er tryg ved. Helt overordnet gælder det for de forskellige selskabsformer, at det er selskabet, som hæfter, hvis du fx går konkurs. Du hæfter selv personligt, hvis du har en personlig ejet virksomhed.

Selskaber dækker over formerne anpartsselskaber (ApS), aktieselskaber (A/S) samt interessentskaber (I/S), hvis alle interessenter er selskaber. Iværksætterselskaber (IVS) er udfaset og kan derfor ikke længere registreres.

På Virk.dk kan du oprette et CVR-nummer eller ændre i eksisterende oplysninger. Når du registrerer start af virksomhed, ændring i en eksisterende virksomhed, lukker en virksomhed eller registrerer oplysninger om p-enheder på Virk, samles data i det Centrale Virksomhedsregister og offentliggøres i CVR på Virk.

Et ApS er et selskab, hvorimod en enkeltmandsvirksomhed er en personlig ejet virksomhed. Overordnet er forskellen, at du som ejer af en enkelmandsvirksomhed er personligt involveret i virksomheden med din privatøkonomi.

Hvis du ændrer din enkeltmandsvirksomhed til ApS, kan dette gøres skattefrit. En skattefri virksomhedsomdannelse går i praksis ud på, at du skyder din gamle enkeltmandsvirksomhed ind i et nyt ApS, og samtidigt udskyder den beskatning, til når du en gang alligevel sælger eller lukker dit selskab.

Du kan stifte selskabet alene eller sammen med flere anpartshavere. Du hæfter begrænset, og det vil sige, at du kun hæfter med de 40.000 kroner, som du har skudt i som startkapital. Der skal årligt udarbejdes et årsregnskab efter Årsregnskabsloven, som offentliggøres på cvr.dk.

Én person kan stifte og eje mange kapitalselskaber og kan være fuldt ansvarlig deltager i mange interessentskaber, men kan kun eje én enkeltmandsvirksomhed. Hvis den selvstændige ønsker at drive flere enkeltmandsvirksomheder, skal det altså gøres som forskellige aktiviteter under samme juridiske enhed og CVR-nummer.

Ledelsen i et A/S skal bestå af en direktion og en bestyrelse eller et tilsynsråd. Det koster 670 kr. at registrere et A/S.

Hvis du tjener for mere end 50.000 kr. om året i din enkeltmandsvirksomhed, skal du huske at moms registrere din virksomhed og selvfølgelig at betale din moms.

De penge, du trækker ud af virksomheden til eget forbrug, skal du betale skat af efter de almindelige personskatteregler. De penge, du opsparer i virksomheden, skal du imidlertid kun betale 22% i skat af. Når du hæver af opsparingen, skal du betale almindelig indkomstskat fratrukket de 22%, du allerede har betalt.

Der skal betales 25 procent selskabsskat af årets resultat, mens der betales 28 procent udbytteskat ved et udbytte på under 48.300 kroner, og 42 procent udbytteskat for resterende udbytte derover

Når du opretter en personligt ejet mindre virksomhed (PMV), får du et CVR-nummer og kan drive erhverv uden løbende indberetninger af moms og andre afgifter til det offentlige. Det er således frivilligt at oprette en PMV.

I en personligt ejet mindre virksomhed er der kun én ejer. Du kan ikke have nogen ansatte i en PMV, og du kan derfor kun drive en PMV helt alene.

Et ApS er som selskab i sig selv undergivet en detaljeret regulering i anpartsselskabsloven og årsregnskabsloven mv. Ved et ApS kan ejerne fuldt ud bestemme, om ledelsen af selskabet både skal bestå af en bestyrelse og en direktion, eller om man alene ønsker et ledelsesorgan.

Du kan få fradrag for dine indskud for det indkomstår, hvor du har etableret din virksomhed og de efterfølgende 4 indkomstår.

VIRKSOMHEDEN/SELSKABETS STIFTELSESDOKUMENTER & VEDTÆGTER

  • Download skabelon til stiftelse af APS

    SKABELON

  • Download APS VEDTÆGTSSKABELON

    SKABELON

  • Download skabelon til stiftelse af A/S

    SKABELON

  • Download A/S VEDTÆGTSSKABELON

    SKABELON

FAQ.

Et væsentligt kriterie for at træffe det valg er, at du skal vælge den virksomhedstype, der passer til den personlige risiko, du er tryg ved. Helt overordnet gælder det for de forskellige selskabsformer, at det er selskabet, som hæfter, hvis du fx går konkurs. Du hæfter selv personligt, hvis du har en personlig ejet virksomhed.

Selskaber dækker over formerne anpartsselskaber (ApS), aktieselskaber (A/S) samt interessentskaber (I/S), hvis alle interessenter er selskaber. Iværksætterselskaber (IVS) er udfaset og kan derfor ikke længere registreres.

På Virk.dk kan du oprette et CVR-nummer eller ændre i eksisterende oplysninger. Når du registrerer start af virksomhed, ændring i en eksisterende virksomhed, lukker en virksomhed eller registrerer oplysninger om p-enheder på Virk, samles data i det Centrale Virksomhedsregister og offentliggøres i CVR på Virk.

Et ApS er et selskab, hvorimod en enkeltmandsvirksomhed er en personlig ejet virksomhed. Overordnet er forskellen, at du som ejer af en enkelmandsvirksomhed er personligt involveret i virksomheden med din privatøkonomi.

Hvis du ændrer din enkeltmandsvirksomhed til ApS, kan dette gøres skattefrit. En skattefri virksomhedsomdannelse går i praksis ud på, at du skyder din gamle enkeltmandsvirksomhed ind i et nyt ApS, og samtidigt udskyder den beskatning, til når du en gang alligevel sælger eller lukker dit selskab.

Du kan stifte selskabet alene eller sammen med flere anpartshavere. Du hæfter begrænset, og det vil sige, at du kun hæfter med de 40.000 kroner, som du har skudt i som startkapital. Der skal årligt udarbejdes et årsregnskab efter Årsregnskabsloven, som offentliggøres på cvr.dk.

Én person kan stifte og eje mange kapitalselskaber og kan være fuldt ansvarlig deltager i mange interessentskaber, men kan kun eje én enkeltmandsvirksomhed. Hvis den selvstændige ønsker at drive flere enkeltmandsvirksomheder, skal det altså gøres som forskellige aktiviteter under samme juridiske enhed og CVR-nummer.

Ledelsen i et A/S skal bestå af en direktion og en bestyrelse eller et tilsynsråd. Det koster 670 kr. at registrere et A/S.

Hvis du tjener for mere end 50.000 kr. om året i din enkeltmandsvirksomhed, skal du huske at moms registrere din virksomhed og selvfølgelig at betale din moms.

De penge, du trækker ud af virksomheden til eget forbrug, skal du betale skat af efter de almindelige personskatteregler. De penge, du opsparer i virksomheden, skal du imidlertid kun betale 22% i skat af. Når du hæver af opsparingen, skal du betale almindelig indkomstskat fratrukket de 22%, du allerede har betalt.

Der skal betales 25 procent selskabsskat af årets resultat, mens der betales 28 procent udbytteskat ved et udbytte på under 48.300 kroner, og 42 procent udbytteskat for resterende udbytte derover

Når du opretter en personligt ejet mindre virksomhed (PMV), får du et CVR-nummer og kan drive erhverv uden løbende indberetninger af moms og andre afgifter til det offentlige. Det er således frivilligt at oprette en PMV.

I en personligt ejet mindre virksomhed er der kun én ejer. Du kan ikke have nogen ansatte i en PMV, og du kan derfor kun drive en PMV helt alene.

Et ApS er som selskab i sig selv undergivet en detaljeret regulering i anpartsselskabsloven og årsregnskabsloven mv. Ved et ApS kan ejerne fuldt ud bestemme, om ledelsen af selskabet både skal bestå af en bestyrelse og en direktion, eller om man alene ønsker et ledelsesorgan.

Du kan få fradrag for dine indskud for det indkomstår, hvor du har etableret din virksomhed og de efterfølgende 4 indkomstår.

Leverandøraftale

  • Sådan sikrer du dine leverancer gennem forhandlere

    VIDEOTUTORIAL

  • Leverandøraftale

    SKABELON

FAQ.

En leverandørkontrakt er en skriftlig aftale, som er blevet indgået mellem to eller flere parter.

En leverandøraftale er en skriftlig aftale med din leverandør. Leverandøraftalen skaber sikkerhed om dine leverancer, og at du dermed modtager produkter eller ydelser som aftalt. Med en grundig aftale får du således alle relevante rammer og vilkår på plads, så du kan fokusere på din virksomhed og kunderne.

Man skal være opmærksom på at der som udgangspunkt er ingen lovgivning vedrørende leverandøraftaler udover den almindelige aftaleretlige regulering. Har du og din leverandør ikke indgået en skriftlig aftale, kan I begge til hver en tid afbryde samarbejdet uden retslige konsekvenser.

En leverandørkontrakt er en skriftlig aftale, som er blevet indgået mellem to eller flere parter.
En kontrakt, der indeholder følgende punkter, vil som udgangspunkt være gyldig:

  1. Dato for aftalens indgåelse.
  2. Detaljer omkring parterne.
  3. Formål med
  4. Konkrete vilkår for
  5. Misligholdelsesbeføjelser
  6. Underskrifter

En mundtlig aftale er ikke mindre juridisk gyldig end en skriftlig – i princippet og lovfivningsmæssigt. En skriftlig kontrakt gør det dog nemmere at bevise, om aftalen er blevet overholdt hvis der opstår tvivl herom. Derfor bør en kontrakt være så præcist formuleret som muligt – og med andre ord – helst skriftlig.

I dansk ret er udgangspunktet, at aftaler er bindende. Aftaleloven er derfor reguleret på den måde, at begge parter kan dømmes til at realisere deres del af den indgåede aftale, hvis de ikke efterlever deres forpligtelser.

Hvis du som aftalepart ikke anser dig bundet af den anden parts accept, skal du altid meddele dette skriftligt, da du ellers risikerer at blive bundet af aftalen. Du kan ikke fortryde et retligt bindende løfte. Du kan derfor ikke annullere en aftale uden skriftligt samtykke fra den anden part.

Det fremgår af forarbejderne til lovændringen, at der ved “skrivelser” forstås alle læsbare meddelelser, uanset om disse fremsendes på traditionel vis ved et brev eller på anden måde, f. eks. ved e-mail. Som kreditor kan man derfor gyldigt sende rykkere og pålægge rykkergebyrer via e-mail.

Der er ikke formkrav til, hvordan aftaler skal indgås, og mundtlige aftaler (eller SMS-aftaler) er ligeså bindende som skriftlige – blot de kan bevises, men det kan ofte være svært, hvis der ikke er vidner eller andre sikre holdepunkter som eksempelvis optagelser af samtalen eller parternes efterfølgende handlinger.

Loven siger ikke, at en ansættelseskontrakt skal være underskrevet. Kontrakten er stadig gyldig uden underskrift. Det afgørende er, om du har fået den udleveret.

Hvis en part ikke overholder aftalen, kaldes det med juridisk sprog misligholdelse. Hvis en part misligholder aftalen væsentligt, kan den anden part som udgangspunkt enten kræve et afslag i prisen eller ophæve aftalen og kræve erstatning af den misligholdende part.

En aftale er bindende, når der er afgivet et tilbud og tilbud efterfølgende er accepteret. For at et tilbud er korrekt accepteret, skal den accepterende part være i stand til at acceptere tilbud. Hvis den tilbudsgivende part ved, at den accepterende part ikke kan eller må acceptere tilbud, er aftalen ikke bindende.

Når du skriver under på en kontrakt vedkender du dig at følge kontraktens indhold. Du kan ikke bagefter komme og “fortryde” din underskrift, som du kan med f.eks. et køb i en butik.

Forhandleraftale

  • Sådan optimerer du dit salg gennem forhandlere

    VIDEOTUTORIAL

  • Forhandleraftale

    SKABELON

FAQ.

En forhandlerkontrakt er en skriftlig aftale, som er blevet indgået mellem to eller flere parter.

En forhandleraftale er en skriftlig aftale du med din virksomhed indgår med anden virksomhed som skal sælge – forhandle din virksomheds produkter/ydelser. Forhandleraftalen skaber sikkerhed om dine leverancer, og at du dermed modtager afregning for det aftalte salg eller ydelser. Med en grundig aftale får du således alle relevante rammer og vilkår på plads, og sikrer at der er forventningsafstemt.

Man skal være opmærksom på at der som udgangspunkt er ingen lovgivning vedrørende forhandleraftaler udover den almindelige aftaleretlige regulering. Har du og din forhandler ikke indgået en skriftlig aftale, kan I begge til hver en tid afbryde samarbejdet uden retslige konsekvenser.

En forhandlerkontrakt er en skriftlig aftale, som er blevet indgået mellem to eller flere parter.

En kontrakt, der indeholder følgende punkter, vil som udgangspunkt være gyldig:

  1. Dato for aftalens indgåelse.
  2. Detaljer omkring parterne.
  3. Formål med
  4. Konkrete vilkår for Hvilke leverancer skal der være. Hvilke produkter er omfattet af samarbejdet?
  5. Hvad må forhandleren sælge ved siden af? …
  6. Skal der laves aftale om mindstesalg (dette er særligt vigtigt for dig, som er producent)?
  7. Hvordan skal afregning foregå? …
  8. Hvad med finansiering og/eller pant af varelager?
  9. Misligholdelsesbeføjelser
  10. Underskrifter.

En mundtlig aftale er ikke mindre juridisk gyldig end en skriftlig – i princippet og lovgivningsmæssigt. En skriftlig kontrakt gør det dog nemmere at bevise, om aftalen er blevet overholdt hvis der opstår tvivl herom. Derfor bør en kontrakt være så præcist formuleret som muligt – og med andre ord – helst skriftlig.

I dansk ret er udgangspunktet, at aftaler er bindende. Aftaleloven er derfor reguleret på den måde, at begge parter kan dømmes til at realisere deres del af den indgåede aftale, hvis de ikke efterlever deres forpligtelser.

Hvis du som aftalepart ikke anser dig bundet af den anden parts accept, skal du altid meddele dette skriftligt, da du ellers risikerer at blive bundet af aftalen. Du kan ikke fortryde et retligt bindende løfte. Du kan derfor ikke annullere en aftale uden skriftligt samtykke fra den anden part.

En distributionsaftale indgås med en distributør eller en forhandler. Den kaldes derfor også ofte på dansk en Forhandleraftale. Aftalen regulerer samspillet mellem producenten og distributøren. Distributøren handler for egen risiko og regning, idet han indkøber varer med den hensigt at sælge disse videre.

Distributøren får dermed ikke provision for salget af produkterne som ved en agentaftale, men opnår sin fortjeneste på forskellen mellem dennes indkøbspris og videresalgspris. I de tilfælde hvor der ikke indgås en distributionsaftale er begge parter frie til at stoppe samarbejdet efter hvert varekøb.

Vertikale aftaler er aftaler indgået mellem virksomheder i forskellige produktions- eller distributionsled, f.eks. mellem en leverandør og forhandler. Mange vertikale aftaler anses for at være forbundet med sådanne effektivitetsgevinster, at de kan fritages fra forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler

Det fremgår af forarbejderne til lovændringen, at der ved “skrivelser” forstås alle læsbare meddelelser, uanset om disse fremsendes på traditionel vis ved et brev eller på anden måde, f.eks. ved e-mail. Som kreditor kan man derfor gyldigt sende rykkere og pålægge rykkergebyrer via e-mail.

Der er ikke formkrav til, hvordan aftaler skal indgås, og mundtlige aftaler (eller SMS-aftaler) er ligeså bindende som skriftlige – blot de kan bevises, men det kan ofte være svært, hvis der ikke er vidner eller andre sikre holdepunkter som eksempelvis optagelser af samtalen eller parternes efterfølgende handlinger.

Loven siger ikke, at en ansættelseskontrakt skal være underskrevet. Kontrakten er stadig gyldig uden underskrift. Det afgørende er, om du har fået den udleveret.

Hvis en part ikke overholder aftalen, kaldes det med juridisk sprog misligholdelse. Hvis en part misligholder aftalen væsentligt, kan den anden part som udgangspunkt enten kræve et afslag i prisen eller ophæve aftalen og kræve erstatning af den misligholdende part.

En aftale er bindende, når der er afgivet et tilbud og tilbud efterfølgende er accepteret. For at et tilbud er korrekt accepteret, skal den accepterende part være i stand til at acceptere tilbud. Hvis den tilbudsgivende part ved, at den accepterende part ikke kan eller må acceptere tilbud, er aftalen ikke bindende.

Når du skriver under på en kontrakt, vedkender du dig at følge kontraktens indhold. Du kan ikke bagefter komme og “fortryde” din underskrift, som du kan med f.eks. et køb i en butik.

licensaftale

  • Fordele/ulemper ved indgåelse af licensaftaler

    VIDEOTUTORIAL

  • Licensaftale +/-

    SKABELON

FAQ.

En licensaftale er en aftale, hvor en part (licenstageren) får adgang til en anden parts (licensgiveren) IP rettigheder.

IP står for Intellectual Property eller sagt med andre ord immaterielle rettigheder. Udtrykket dækker bl.a. over de tre rettighedstyper patenter, varemærker og design. Hvilken type rettighed, du skal bruge, afhænger af din idé eller opfindelse. Når du har en IP-rettighed, betyder det, at det er dig, der kan bestemme, hvem der må bruge den.

Patentere – betyder at beskytte (en opfindelse) ved at tage patent på opfindelsen

Hvis din idé er et nyt ord, navn eller logo, der kendetegner din virksomhed, kan du få eneret til kendetegnet med et varemærke.

Hvad koster det at få patent? Som tommelfingerregel koster det mellem dkr. 50.000 – 80.000 at udarbejde og indsende en patentansøgning, og det koster mellem 40.000 – 60.000 kr. at indsende PCT-ansøgningen.

En PCT-ansøgning er en international patentansøgning.

Hvor lang tid gælder patentet? Patentet gælder som udgangspunkt i 20 år efter du har indgivet en ansøgning hos Patent- og Varemærkestyrelsen. Efter de 20 år har andre tilladelse til at benytte dit produkt eller din opfindelse.

Patent er en vare, du kan handle med.
Du kan også sælge rettigheden eller licensere den til andre.

Lovteknisk er patenter alene forbeholdt tekniske opfindelser. Som eksempler på noget, der kan patenteres, kan nævnes en ny type fremstillingsproces eller et teknisk produkt, der opfylder en teknisk funktion. Det er således en misforståelse at tale om at få patent på andet end egentlige tekniske opfindelser.

Materielle aktiver defineres som et anlægsaktiv med fysisk substans til vedvarende eje eller brug, f.eks. ejendomme, maskiner, transportmidler og inventar. Immaterielle aktiver defineres som identificerbare ikke-finansielle aktiver uden fysisk substans til vedvarende eje eller brug.

Immaterielle rettigheder giver dig eneret til at udnytte dit produkt kommercielt. Produktet kan være et design, en brugsgenstand, et kunstnerisk værk (musik, maleri, teaterstykke m.m.).

I Danmark og Europa kan man ikke få patent på software og dermed heller ikke på selve programkoden i app’en. Du kan heller ikke få patent på en app i sig selv – dvs., at man ikke kan få eneret på en generel funktion.

Grundgebyret er på ca. 850 EUR(ca. dkr 6.500.-) dækker én klasse. Gebyret for anden klasse af varer og tjenesteydelser er 50 EUR. (ca. dkr 375.-) Gebyret for tredje klasse og derover er 150 EUR (ca. dkr 1.200.-) pr.klasse.

Ophavsret gælder for originale værker af kunstnerisk størrelse, eksempelvis musik, litteratur og malerier. Ophavsretten sker automatisk og gælder fra det øjeblik, du begynder at skabe værket. Det betyder dog ikke, at du ikke kan kombinere ophavsretten med en anden IPR-registrering, så det beskyttes yderligere. Det kan være en god idé, hvis der er tale om et kommercielt værk, som har en forretningsmæssig funktion.

Patent

  • Vigtigt når du indgår patentaftaler

    VIDEOTUTORIAL

  • Vigtigt når du laver varemærkeaftaler

    VIDEOTUTORIAL

  • Vigtigt når du ønsker beskyttelse af design

    VIDEOTUTORIAL

FAQ.

Patentere – betyder at beskytte (en opfindelse) ved at tage patent på opfindelsen

Med et patent opnår du en eneret til at udnytte rettighederne til din idé. Du kan dermed forbyde andre at producere, sælge og markedsføre produkter, som krænker dine rettigheder.

Du kan desuden mærke dine produkter med “Patent Pending”, og dermed sende en klar advarsel om, at kopier og efterligninger vil blive retsforfulgt.

Man kan få patent på produkter eller processer, der indeholder nye funktionelle eller tekniske aspekter.

Det er ikke muligt at få patent på en ide, medmindre man kan beskrive, hvordan man teknisk udfører idéen.

Opdagelser, videnskabelige teorier og matematiske metoder er undtaget fra patentering.

Hvis din idé er et nyt ord, navn eller logo, der kendetegner din virksomhed, kan du få eneret til kendetegnet med et varemærke.

Hvad koster det at få patent? Som tommelfingerregel koster det mellem dkr. 50.000 – 80.000 at udarbejde og indsende en patentansøgning, og det koster mellem 40.000 – 60.000 kr. at indsende PCT-ansøgningen.

En PCT-ansøgning er en international patentansøgning.

Idéen skal opfylde tre krav:

1) Opfindelsen skal være ny dvs. at opfindelsen ikke må være kendt i forvejen noget sted i verden.

2) Opfindelsen skal have opfindelseshøjde dvs. at opfindelsen ikke må være en indlysende løsning for en fagmand indenfor området.

3) Opfindelsen skal være industrielt anvendelig. Dette krav opfylder de fleste tekniske opfindelser.

En patentansøgning er noget omfattende, og består overordnet af en beskrivelse, tegninger, patentkrav og et sammendrag.

Beskrivelsen:

Beskrivelsen skal indeholde en forklaring af opfindelsen. Her forklares det, hvad der er kendt i forvejen, hvad der er det nye ved opfindelsen, samt hvilken teknisk virkning man opnår ved opfindelsen i sammenligning med den kendte teknik.

Tegninger:

Tegningerne skal indeholde illustrationer af opfindelsen. De enkelte detaljer på tegningerne forsynes med tal og/eller bogstaver, således at man kan henvise til dem i beskrivelsen. Består en tegning af mere end én figur, skal figurerne nummereres.

Patentkrav:

Patentkravene udgør de centrale elementer i patentansøgningen. De angiver, hvad der søges beskyttet, udtrykt ved de tekniske træk, der er nødvendige til opnåelse af den tilsigtede virkning.
Patentkrav formuleres typisk på den måde, at det første krav beskriver opfindelsen i den bredeste forstand udelukkende ved hjælp af de tekniske træk (midler), som er nødvendige for at opfindelsen kan fungere som forklaret i beskrivelsen. I de efterfølgende patentkrav beskrives de mere detaljerede udførelsesformer af opfindelsen.

Man kan få patent på både produkter, apparater, fremgangsmåder (metoder), og anvendelser. Hvert patentkrav må dog kun angå en enkelt af disse patenttyper.

VÆRKTØJER TIL Økonomi/FINANSIERING

Budgettering

  • Anbefalinger i forbindelse med udarbejdelse af budgetter

    VIDEOTUTORIAL

  • Download budgetskabelon til udarbejdelse af etableringsbudget

    SKABELON

  • Download budgetskabelon til udarbejdelse af driftsbudget

    SKABELON

  • Download budgetskabelon til udarbejdelse af likviditetsbudget

    SKABELON

  • Download budgetskabelon til udarbejdelse af projektbudget

    SKABELON

FAQ.

Når du skriver en ansøgning, skal modtageren have et klart og tydeligt billede af, hvem I er og den aktivitet, I søger penge til. Mange offentlige puljer og private fonde har faste ansøgningsskemaer, I skal udfylde. Derfor er det vigtigt, at I sørger for at læse hver fonds retningslinjer grundigt og udfylder skemaet med de rette oplysninger.

Helt overordnet skal ansøgningen være:

  • Klart formuleret med det vigtigste først
  • Konkret i sin beskrivelse af, hvad der sker i løbet af projektet
  • En helhed uden løse ender og modstridende oplysninger. Undgå indforståethed
  • Fremhæve de dele af aktiviteten, der matcher puljen eller fondens målsætning
  • Dækkende, så modtageren ikke får det indtryk, at I skjuler relevante oplysninger
  • Fremstå med et tydeligt og gennemskueligt budget

Her på sitet har du adgang til  en skabelon og en checkliste over punkter, som er relevante at have med i en ansøgning. Listen er til inspiration. Det vil kun være i meget store projektansøgninger, at der er behov for at besvare alle punkterne. Vurder omfanget fra projekt til projekt. Vælg derfor kun de punkter, som giver mening i forhold til det projekt eller den aktivitet du søger støtte til.

Husk altid at tjekke retningslinjer og ansøgningskrav hos den offentlige pulje eller private fond, I søger midler fra. Er du i tvivl om, hvad der er relevant at få med i en ansøgning, så kontakt og spørg fonden eller tilskudsgiveren til råds.

Når du eller I skal planlægge jeres fundraising aktiviteter, er det vigtigt at afklare om kompetencer og erfaring er til stede for den eller de der skal udføre arbejdet. Hvis der ikke findes en erfaren person der samlet besidder alle kompetencer kan det være en god idé at samle en arbejdsgruppe, som sammen løfter opgaverne. Der skal således samlet være kompetencer til:

  • Projektudvikling – herunder ideudvikling for at gøre aktiviteterne spændende og attraktive
  • Formåls- og effektbeskrivelse
  • En der er skarp til budgetlægning,
  • Til aktivitets- og måske metodebeskrivelse
  • Sidst og ikke mindst skarp korrektur læsning

Indbyrdes i arbejdsgruppen bør I aftale hvem, der skriver første udkast til ansøgningen, og hvem der efterfølgende er med til at læse ansøgningen igennem og derved kvalitetssikrer den. Det kan være en fordel, at en helt udenforstående læser ansøgningen igennem, så I derved undgår at lave fremstå indforstået i beskrivelsen.

Lav et fælles digitalt eller fysisk arkiv, hvor I kan dele alle jeres materialer og versioner af ansøgningen. Et samlet sted hvor alle i arbejdsgruppen har adgang til materialerne uafhængigt af tid og sted. Det vil også sikre, at I lettere kan dele viden hvis der kommer nye personer til der skal assistere med fundraisingarbejdet. Derudover vil materialet altid være tilgængeligt hvis I arbejder med tilbagevendende projekter og kongresser.

Udarbejd en plan for, hvilke tiltag I vil arbejde med, hvad tiltagene kræver, hvornår I skal arbejde med dem, og hvem der gør hvad. En intern projektplan med klare deadlines som også tager højde for fondenes ansøgningsfrister og responstider for at sikre jeres endelige budgetlægning.

Betragt det at skrive en ansøgning som en proces og vær forberedt på, at det ofte tager længere tid, end I forventer. En ansøgning skal som regel skrives igennem flere gange, før resultatet er tilfredsstillende.

Det første du eller arbejdsgruppen skal gøre er, at forholde sig til alle de forskellige fondsmuligheder, der findes og vurdere, hvad der bedst matcher jeres behov, ambitioner, erfaringer, ressourcer og tidshorisont. Her skal lægges en tidsplan der sikrer at projektet, kongressen når at modtage svar fra de respektive fonde for, at kunne tilpasse budget og aktiviteter. Fondene har alle forskellige ansøgningsfrister. Nogle 1 gang om året, andre 2 gange om året, andre 4 gange og andre har løbende ansøgningsfrist. I databasen SøgFonde.dk kan du udvælge de fonde der passer til projektet og finde de respektive deadlines.

Her på sitet har vi lavet en udvalgt liste (xx link – obs ikke produceret endnu). Derudover har du adgang til fondsdatabasen www.SøgFonde.dk Med den kan du indsætte de søgekriterier du ønsker og som passer til jeres kongres eller event.

Fundraising råd og tips

  • 6 anbefalinger i forbindelse med fundraisingarbejdet

    VIDEOTUTORIAL

  • Download guidet ansøgningsskabelon

    SKABELON

  • Ansøgningsskabelon checkliste

    CHECKLISTE

FAQ.

Når du skriver en ansøgning, skal modtageren have et klart og tydeligt billede af, hvem I er og den aktivitet, I søger penge til. Mange offentlige puljer og private fonde har faste ansøgningsskemaer, I skal udfylde. Derfor er det vigtigt, at I sørger for at læse hver fonds retningslinjer grundigt og udfylder skemaet med de rette oplysninger.

Helt overordnet skal ansøgningen være:

  • Klart formuleret med det vigtigste først
  • Konkret i sin beskrivelse af, hvad der sker i løbet af projektet
  • En helhed uden løse ender og modstridende oplysninger. Undgå indforståethed
  • Fremhæve de dele af aktiviteten, der matcher puljen eller fondens målsætning
  • Dækkende, så modtageren ikke får det indtryk, at I skjuler relevante oplysninger
  • Fremstå med et tydeligt og gennemskueligt budget

Her på sitet har du adgang til  en skabelon og en checkliste over punkter, som er relevante at have med i en ansøgning. Listen er til inspiration. Det vil kun være i meget store projektansøgninger, at der er behov for at besvare alle punkterne. Vurder omfanget fra projekt til projekt. Vælg derfor kun de punkter, som giver mening i forhold til det projekt eller den aktivitet du søger støtte til.

Husk altid at tjekke retningslinjer og ansøgningskrav hos den offentlige pulje eller private fond, I søger midler fra. Er du i tvivl om, hvad der er relevant at få med i en ansøgning, så kontakt og spørg fonden eller tilskudsgiveren til råds.

Når du eller I skal planlægge jeres fundraising aktiviteter, er det vigtigt at afklare om kompetencer og erfaring er til stede for den eller de der skal udføre arbejdet. Hvis der ikke findes en erfaren person der samlet besidder alle kompetencer kan det være en god idé at samle en arbejdsgruppe, som sammen løfter opgaverne. Der skal således samlet være kompetencer til:

  • Projektudvikling – herunder ideudvikling for at gøre aktiviteterne spændende og attraktive
  • Formåls- og effektbeskrivelse
  • En der er skarp til budgetlægning,
  • Til aktivitets- og måske metodebeskrivelse
  • Sidst og ikke mindst skarp korrektur læsning

Indbyrdes i arbejdsgruppen bør I aftale hvem, der skriver første udkast til ansøgningen, og hvem der efterfølgende er med til at læse ansøgningen igennem og derved kvalitetssikrer den. Det kan være en fordel, at en helt udenforstående læser ansøgningen igennem, så I derved undgår at lave fremstå indforstået i beskrivelsen.

Lav et fælles digitalt eller fysisk arkiv, hvor I kan dele alle jeres materialer og versioner af ansøgningen. Et samlet sted hvor alle i arbejdsgruppen har adgang til materialerne uafhængigt af tid og sted. Det vil også sikre, at I lettere kan dele viden hvis der kommer nye personer til der skal assistere med fundraisingarbejdet. Derudover vil materialet altid være tilgængeligt hvis I arbejder med tilbagevendende projekter og kongresser.

Udarbejd en plan for, hvilke tiltag I vil arbejde med, hvad tiltagene kræver, hvornår I skal arbejde med dem, og hvem der gør hvad. En intern projektplan med klare deadlines som også tager højde for fondenes ansøgningsfrister og responstider for at sikre jeres endelige budgetlægning.

Betragt det at skrive en ansøgning som en proces og vær forberedt på, at det ofte tager længere tid, end I forventer. En ansøgning skal som regel skrives igennem flere gange, før resultatet er tilfredsstillende.

Det første du eller arbejdsgruppen skal gøre er, at forholde sig til alle de forskellige fondsmuligheder, der findes og vurdere, hvad der bedst matcher jeres behov, ambitioner, erfaringer, ressourcer og tidshorisont. Her skal lægges en tidsplan der sikrer at projektet, kongressen når at modtage svar fra de respektive fonde for, at kunne tilpasse budget og aktiviteter. Fondene har alle forskellige ansøgningsfrister. Nogle 1 gang om året, andre 2 gange om året, andre 4 gange og andre har løbende ansøgningsfrist. I databasen SøgFonde.dk kan du udvælge de fonde der passer til projektet og finde de respektive deadlines.

Her på sitet har vi lavet en udvalgt liste (xx link – obs ikke produceret endnu). Derudover har du adgang til fondsdatabasen www.SøgFonde.dk Med den kan du indsætte de søgekriterier du ønsker og som passer til jeres kongres eller event.

Mål / effektbeskrivelse

  • Lær af beskrive mål og ønsket effekt

    VIDEOTUTORIAL

  • Download værktøj til at beskrive mål & effekt

    SKABELON

FAQ.

En målsætning er en specifik og motiverende beskrivelse af noget, som kongressen eller eventen gerne vil opnå i forhold til målgrupperne.

Specifikt: Målet er formuleret tydeligt, veldefineret og afgrænset, så alle er klar over, hvad der refereres til og hvad der skal opnås. Afklarende spørgsmål i forhold til at gøre et mål specifikt kan være: Hvad vil vi opnå? – Hvorfor? Hvem er målgruppen?

Hvis du, kongressen, eventen skal nå de opsatte mål, så er det vigtigt, at målene er motiverende beskrevet. En god måde at udfærdige motiverende mål er, at skrive alle fordelene op på en liste. Hvad enten du, kongressen, eventen formulerer en drømmesætning, laver en fordelsliste eller noget helt tredje, så vær konkret. Beskriv også gerne hvordan det vil være, når du, kongressen, eventen er i mål.

Projektets målsætning kan opdeles i formål, mål og succeskriterier. Formålet udtrykker, hvorfor projektet igangsættes. Målene fortæller, hvad projektet skal føre til – dels projektets synlige slutprodukter. Målene er dermed den væsentlige begrundelse for at iværksætte projektet, og de er styrende for projektarbejdet.

Et målhierarki er en metode der kan bruges til at skabe overblik og sammenhæng mellem de forskellige mål og de aktiviteter der skal til for nå dit mål. Et målhierarki er således en god metode til at skabe et visuelt overblik over den proces, det kræver at nå i mål.

Formålet med at opstille et målhierarki er, at I får skabt et klart og tydeligt overblik over, hvordan formål, mål og aktiviteter i Kongressen, projektet indbyrdes hænger sammen. Øvelsen er en effektiv metode til at skabe enighed om formål og mål i strategiplanlægningen og få adskilt begreberne fra hinanden.

Succeskriterierne beskriver den effekt, vi ønsker af projektet – udbyttet af Kongressen. Det er en måde at måle, om vi opnåede formålet og gjorde den forskel, vi ønskede. Brug værktøjet som beskriver måder at skærpe succeskriterierne og beskrive den ønskede effekt på. Link til mål skabelsesværktøj

Et mål er med andre ord et udtryk for en ønskværdig fremtidig tilstand. Operationelt mål også i ansøgnings- og sponsorsammenhænge vil sige, at det er: Konkret. Realistisk.

Projektet har et specifikt formål, der indeholder to typer mål: produktmål: det konkrete resultat af projektet. nyttemål: der er det slutmål, som produktmålet skal opfylde.

Kvalitative data indsamler oplysninger, som søger at beskrive et emne hellere end at måle det. Tænk på indtryk, meninger og synspunkter. En kvalitativ spørgeundersøgelse er mindre struktureret: Den søger at gå i dybden med emnet for at opnå information om hvad der motiverer folk, deres tankegang og holdninger.

Kvantitative metoder vægter, i modsætning til kvalitative metoder, indsamlingen af større mængder af “hårde” data, dvs. oplysninger, der umiddelbart kan måles og kvantificeres. De kategoriseres ofte vha. statistiske metoder, og resultaterne præsenteres ofte numerisk.

Det er hensigtsmæssigt at kunne referere til både kvalitative samt kvantitative data og mål i ansøgnings og sponsoreringsarbejdet.

Ideudvikling

  • Ideudvikling – et must

    VIDEOTUTORIAL

  • Download 3 Ideudviklingsmetoder

    SKABELON

FAQ.

Det handler om at sørge for at ideerne også bliver omsat til produkter der skaber værdi for kunderne. Idegenereringen kan bestå af et eller en hel række værktøjer der kan benyttes eks. brainstorm, mindmap, storyboard, seks tænkehatte – eller de tre idegenereringsværktøjer her i værktøjskassen.

Der vælges et tilfældigt startord, som i realiteten kan være hvad som helst. Ud fra startordet skal et gruppemedlem så sige et ord, som det gruppemedlem associerer med det foregående ord. Herefter fortsætter næste gruppemedlem så med at associere ud fra sidst nævnte ord osv. Dette fortsættes, indtil I har 20-30 ord. Ordenen kan samlet eller i klynger være fundamentet eller inspiration til nyt produkt. Ny markedsføringsplan eller hvad den givne kontekst for ideudviklingen lægger op til.

Faserne består af:

  • Analysér og forstå Analysefasen er den fase, hvor man finder frem til, hvad det er, der skal forbedres, altså en konkret problemstilling. …
  • Idéudvikle. I denne fase handler det om få det kreative gen i gang og skabe ideer..
  • Realisere. …
  • Implementere. …
  • Evaluering.

Partnerskaber

  • Fordele ved at ansøge som partnerkreds

    VIDEOTUTORIAL

  • Download checkskema til indgåelse af partnerskaber

    CHECKSKEMA

FAQ.

Et partnerskab opstår, når to eller flere virksomheder eller personer går sammen om at nå et fælles mål.

Der findes mange motiver til indgåelse af partnerskaber. Udgangspunktet vil typisk være, at I i virksomheden/personen lige mangler det sidste for at lykkes med et projekt eller et produkt. Eksempelvis at den ene part vil udvide produktsortimentet til nyt kundesegment, eller udbrede partneres budskaber internationalt. Det kan f.eks. være pga. mangel på:

· Viden, indsigt

· Immaterielle rettigheder eller ydelser

· Tid

· Penge

· Adgang til et specifikt marked

· Kendskab til en specifik kundegruppe

Kort sagt kan det være hurtigere, nemmere, bedre og billigere at nå i mål med et partnerskab.

· Et godt sted at starte er at tage udgangspunkt i jeres strategi og finde det eller de områder, der kan styrkes gennem et partnerskab.

· Husk at der kan være områder, hvor I skal være parate til at gå på kompromis og lave ændringer i virksomhedens arbejdsgange.

· Lav en liste over mulige partnere, som vurderes inden de kontaktes.

· Inviter mulige partnere til et møde, hvor I fremlægger jeres idéer og forslag.

· Giver partneren udtryk for, at er der muligheder for samarbejde, skal I lave aftaler om de næste skridt.

· Det kan være en fordel at afprøve partnerskabet omkring ét produkt/en ydelse, en del af et sortiment eller en specifik kundegruppe eller marked. I behøver ikke at dele og lave partnerskab om alt fra dag et!

· Lykkes I med jeres første fælles aktiviteter kan I fortsætte samarbejdet og udvide det til andre eller større områder.

· Kommunikation er altafgørende. Begge parter skal være gode til at kommunikere og holde hinanden orienteret, så I undgår at arbejde i hver jeres retning.

· Alle partnerskaber skal være frivillige. Vær opmærksomme på brugen af betingelser og klausuler.

· Afstem jeres forventninger. Et partnerskab mellem et stort firma med god tid og et langt strategisk sigte og et lille firma, der gerne vil i gang med det samme giver uligevægtigt med

mindre forventningerne og aktiviteterne afstemmes, så de afspejler begge parters interesser og behov.

· Begge parter skal som udgangspunkt bidrage lige meget til partnerskabet. Det gælder investeringer, viden og ansvar. Begge parter har således et gensidigt ansvar for at nå det fælles mål.

Kontakt til Fonde

  • Kontakt og dialog med fondene

    VIDEOTUTORIAL

  • Brug af checkskemaet når du skal kontakte fonde

    VIDEOTUTORIAL

  • Download checkliste til kontakt med fonde

    SKABELON

FAQ.

Man kan sagtens tage kontakt direkte til fondenes administration. De fleste fonde er glade for at kunne yde ansøger hjælp og vedledning med deres ansøgninger. Derved sikrer fondene ofte øget kvalitet i de ansøgninger de modtager. MeetDenmarks fondsliste eller Søgfonde.dk har henvisning til de fondenes kontakter.

MeetDenmarks fondsliste og Søgfonde.dk har henvisning til de fondenes kontakter. Du kan også google den respektive fonds hjemmeside hvor du finder telefon og mailadresse.

Lobbyisme handler om at søge indflydelse på politiske og forvaltningsmæssige beslutninger for at varetage interesser eller synspunkter. Lobbyisme bygger på analyser, research og formidling af viden og fakta med henblik på at give politiske interessenter et oplyst grundlag for at træffe beslutninger.

I sammenhæng med projektansøgninger til Kongresser og events til fonde fungerer lobbyisme for at informere om projektet til gavn for fondens endelige beslutning, når fonde skal give et tilsagn eller afslag.

Sponsoraftalen

  • Sponsoraftalen

    VIDEOTUTORIAL

  • Skabelon til sponsoraftale

    SKABELON

  • Eksempel på sponsoraftale

    SKABELON

FAQ.

Sponsor er et låneord fra engelsk. En sponsor er en enkelt person, en juridisk person eller som oftest: et firma, der dækker økonomiske udgifter i forbindelse med (eksempelvis) en kongres eller en event for til gengæld at blive promoveret og associeret med den givne begivenhed.

Sponsorudgifter til selve reklamen – som eksempelvis synliggørelse af virksomheden i form af navn og logo på bandereklamer, siddepladser, hjemmesider, i programmer eller lignende – har virksomheden som udgangspunkt ret til fuldt fradrag for moms.

Enkelt sagt kan virksomheder som hovedregel få fuldt fradrag for sine sponsorater som en driftsudgift, hvis sponsoratet medfører en reklamemæssig værdi, der står i rimelige forhold til bidraget. Herudover må sponsoratet ikke ydes i forbindelse med personlig relation fra sponsor til modtagerens aktivitet. Sponsoraftale video

Klarlæg først de målgrupper som kongressen – eller event henvender sig til. Vurder hvilke (inter)nationale, regionale samt lokale leverandører der kan have potentiel interesse i at interagere med dit publikum til det pågældende produkt som virksomheden repræsenterer. Virksomhedens (den potentielle sponsors) afgørende interesse er funderet i enten direkte eller indirekte at kunne brande sig eller på anden vis formidle/sælge deres produkter og ydelser.

Tommelfingerreglen er: Jo større eksponeringsmulighed virksomhed får – jo større sponsorat kan man bede om.

Et alternativ til at søge sponsorater hos større virksomheder er, at søge hos mindre virksomheder enten lokalt eller gennem dit netværk. Til begge sponsorseqmenter er det vigtigt, at man ligesom med sponsorater fra de større virksomheder, gør det tydeligt hvad man kan tilbyde som modydelse for sponsoratet.

Som hovedregel kan virksomheden få fradrag for deres udgifter til reklame, hvis reklamen har til formål at sælge dine varer eller tjenesteydelser i det pågældende og senere indkomstår. Fradrag for reklameudgifter forudsætter dog, at virksomhedens udgifter går til reklame over for en ubestemt kreds af kunder eller potentielle kunder. Derudover er det vigtig at udgiften til sponsoratet ikke er uforholdsmæssigt stort i forhold til den værdi, som virksomheden vil kunne forvente ud fra den konkrete reklame. Ved tvivlsspørgsmål om gensidigheden er tilstede mellem sponsor og den sponsorerede bør du tage kontakt til skat og få en forhåndsgodkendelse.

Et sponsorat kan også indeholde elementer, som går under betegnelsen repræsentationsmæssige udgifter. Det kan fx være forretningsmiddage, deltagelse i sportsturneringer, koncertbilletter eller andet, hvor sponsors formål er at afslutte forretninger, knytte eller bevare dine forretningsforbindelser.

Virksomheden kan få fradrag for repræsentationsudgifter for et beløb svarende til 25% af de afholdte udgifter. Fradraget er betinget af, at udgifterne er afholdt over for andre end virksomhedens egne medarbejdere.

Med et virksomhedssponsorat medfølger ofte forskellige goder, som virksomheden kan give videre til egne medarbejdere. Eksempelvis gratis rundvisninger, fribilletter, sæsonkort, frit medlemskab eller lignende. Disse goder kan virksomheden også få fuldt fradrag for som personaleudgifter, da virksomheden har betalt for dem som en del af sponsoratet. Dog skal virksomheden være opmærksom på, at det godt kan gå hen at blive skattepligtigt for virksomhedens medarbejdere at modtage den slags ”sponsorgaver”, hvis værdien overstiger det af skat fastsatte beløb. Beløbet skrifter fra år til år – så check det hos www.skat.dk

Hvis virksomhedens sponsorudgifter ikke kan betegnes som enten reklame-, repræsentations- eller lønudgift, kan virksomheden sandsynligvis ikke få fradrag for dem. I den situation vil virksomhedens resterende sponsorbidrag (eller hele bidraget) blive anset som en ikke-fradragsberettiget gave.

VÆRKTØJER TIL SALG

NETVÆRKSAFDÆKNING – SALG

  • Fordele ved at ansøge som partnerkreds

    VIDEOTUTORIAL

  • Download skabelon for at finde potentielle kunder

    SKABELON

FAQ.

  1. Hav tydelige mål! Hvis du ikke helt selv ved, hvad du gerne vil, så er det heller ikke nemt for andre at vide. …
  2. Vær nysgerrig! Spørg dig selv, hvilke personer, du har mest lyst til at tilbringe tid sammen med. …
  3. Vær dig selv!
  4. Giv noget til netværket!

Gode råd til at styrke dit netværk

  1. Sæt et mål om at hilse på mindst tre, du ikke kender i forvejen, når du er til et arrangement.
  2. Hvis du ikke er typen der bare kan improvisere forbered et par spørgsmål du kan bryde isen med når du henvender dig. Eksempelvis: jeg hare lyst til at høre hvad du laver. Jeg har lyst til at høre om hvordan I takler x/y udfordring i din virksomhed eller noget helt tredje
  3. Vær ikke bange for at gå videre til en ny person efter fem minutter. Det er altid legitimt at gå videre med udgangsreplikken – jeg skal nå at snakke med nogle flere. Den sætning kan altid suplleres med…må jeg kontakte dig senere?
  4. Vær en connector og skab forbindelser mellem dine kontakter og på tværs af brancher.

Et godt netværk kan styrke dit arbejdsliv, da du igennem interaktion og sparring med andre får adgang til ny viden og nye kompetencer. Du øger tilmed din markedsværdi, når du gør dig selv og dine kompetencer mere synlige og deler dem med andre.

Dit netværk er afgørende for din faglige udvikling og for din karriere, uanset om du er specialist, leder eller nyuddannet. I et hvert møde med et andet menneske ligger der et netværkspotentiale. Netværk handler om at se potentialet i de mennesker, du møder, og sætte dem i spil på de rette tidspunkter. I mange tilfælde kommer der også salg ud af møderne.

Netværk er et ret bredt begreb, der dækker over alt lige fra dine forbindelser på LinkedIn og andre sociale medier til dine tætteste faglige og personlige sparringspartnere. Hvis du gerne vil bruge netværket for at opnå øget fokus på salg, så kan dit netværk ikke bestå af hvem som helst. Der skal du opsøge nogle af de mange netværk der bl.a. har til formål at netværksdeltagerne kan opnå salg.

Deltagelse i netværk er en god måde at opbygge meningsfulde relationer til de mennesker, du møder. Har du en meningsfuld relation til nogen, er der større sandsynlighed for, at de vil hjælpe dig med at skaffe potentielle kunder eller samarbejdspartnere og bringe dig tættere på dine og din virksomheds mål.

SUCCESRIGT SALG

  • Sådan arbejder du med salget

    VIDEOTUTORIAL

  • Download skabelon til det succesrige salgsmøde

    SKABELON

FAQ.

Hvorfor have en salgsstrategi? Det er vigtigt at have en god salgsstrategi, hvis du ønsker at opnå dine salgsmål. En god salgsstrategi skal understøttes af en handlingsplan, der fokuserer på indsatsområder og ressourcer. OG personlig kontakt – og opfølgning. Det er ALTID dig der skal følge et salg til dørs.

En gennemtænkt salgsstrategi, vil altid være bæredygtig. Gør dig klart:

  1. Hvilke produkter & ydelser du sælger?
  2. Hvem er dine målgrupper? Er der kun en eller flere målgrupper du ønsker at nå?
  3. Hvilken salgsmetoder vælger din virksomhed at bruge? Hvordan skal dine varer sælges? Via nettet? Via fysiske butikker? Begge dele?
  4. Hvilke salgskanaler vælger din virksomhed at anvende? Google? Sociale medier? Kun webshop? Canvas salg? Tlf. sælgere? Netværkssalg?
  5. Hvordan skal du understøtte din virksomheds markedsføring? Hvilke marketingaktiviteter skal din marketingafdeling udføre? Skal du anvende nogle specifikke salgs- eller markedsføringsværktøjer?
  6. Hvordan skal du kontakte dine kunder? Har du alle kontaktdata på potentelle kunder? Skal du bruge nogle værktøjer til det?
  7. Hvordan vil du monitorere og måle effekten af aktiviteterne?
  8. Hvem er ansvarlig for hvad i virksomheden? Hvem er ansvarlig for udførsel af konkrete projekter/opgaver?
  9. Hvornår kan vi sige, at vi har opnået succes? Hvordan måler vi den? Under hele processen skal du tracke, hvor din virksomhed befinder sig på vejen til at opfylde det overordnede mål, hvilke mindre mål allerede er opfyldt, og hvilke endnu ikke er nået. Alle dele af processen skal løbende justeres for at optimere proces og ønsket resultat.
  10. Har du og virksomheden de nødvendige kompetencer til at styre salgsstrategien på den bedste mulige måde? Det er en god idé at have blandede kompetencer i såvel salgs som ledelsesteamet, f.eks. én, der står for administrative opgaver og én, der står for salg. Det hjælper med at træffe de rigtige forretningsbeslutninger ud fra forskellige perspektiver.

Hvordan skiller salg sig ud fra markedsføring? Salg fokuserer hovedsageligt på individer eller på en mindre gruppe specifikke mennesker. Markedsføring tager derimod udgangspunkt i det store billede, hvor fokusset bliver på at nå ud til bredere kundesegmenter i den overordnede population

En god sælger ved, hvilke spørgsmål man skal stille, og hvornår, man skal stille dem. Den gode sælger ved at aktiv lytning er fundamentet for det gode salg. ”Vi har to ører og en mund. Lyt dobbelt så meget som du taler er et godt udgangspunkt ”  At blive god til at stille de rigtige spørgsmål er uhyre vigtigt, hvis man skal have succes med salg. Det er altid en god ide at stille hv-spørgsmål som hvad? Hvis? Hvornår? Hvilken? Hvorfor og hvem? .

Forudsætningen er selvfølgelig at have en godt produkt – en god ydelse der er penge værd. Et produkt eller en ydelse der skaber forandring/udvikling for den potentielle kunde.  Den oftest nemmeste vej til at få kunder er nemlig mund-til –mund-metoden. Her skal dine venner og bekendte vide, at du søger opgaver, og de skal være i stand til at sælge dig, når en anledning opstår. Du kan også tænke i netværkssalg – se videoen NETVÆRKSAFDÆKNING og brug NETVÆRKAFDÆKNINGSskabelonen her på platformen.

Du skal kunne læse markedet; forudse ændringer, identificere trusler og muligheder, og du skal vide, hvordan du vil reagere på dem. Hvem er kunderne? Et af de vigtigste elementer i marketingstrategien er din viden om, hvem dine kunder er, og hvilke behov de har. Et andet vigtigt element er afklaring af hvem der er dine konkurrenter og hvordan de agerer på markedet, så du derved kan sikre at du er konkurrencedygtig.

Det første skridt når du skal markedsføre en virksomhed, er at forstå dine egne evner og det område din virksomhed skal udfylde i den industri, du bevæger dig indenfor. …

Hvis du kun har brug for få men velbetalende kunder – hold 1:1 salgsmøder med dem

Hvis du kun har brug bredere kundekreds: Maksimer din online tilstedeværelse. … Engager dine kunder. … Overvej betalt indhold.

Din markedsføring må ikke være vildledende eller indeholde usande oplysninger, som kan påvirke dine kunders købsadfærd. Det betyder, at du ikke må: skjule eller undlade væsentlige oplysninger. angive oplysninger, som ikke er sande.

Vær tiltrækkende: De bedste strategier for at tiltrække nye kunder er ved at være og agere tiltrækkende:

  • Oplev dine kunders interesser. …
  • Effektiv kommunikation. …
  • Lær fra utilfredse …
  • Sørg for langsigtet kundeservice. …
  • Sørg for kundernes tillid. Vær altid ærlig og troværdig
  • Invester i marketing.
  1. Lyt aktivt og anerkend frustrationen. …
  2. Det er vigtigt at forstå, at kunden er frustreret over problemet – ikke nødvendigvis over dig.
  3. Giv en god velkomst og præsentation.
  4. Definer, hvilken kundetype du taler med og skab relation til kunden ud fra det.
  5. Tag ansvar for at løse problemet.

Der findes ikke en fast formel. Nedenstående er gode anvisninger

  1. Vær ærlig, troværdig – sørg for at yde tilsvarende service som du gerne selv vil udsættes for
  2. Målrettede særtilbud til …
  3. Hold dem orienterede om virksomheden
  4. Beløn dine mest værdifulde (VIP) …
  5. Tilpas dine opfølgninger. …
  6. Hold altid det du lover under opfølgninger.

10 tips til større salg på nettet

  1. 10 hurtige tips, der styrker salg på nettet.
  2. Skjul dig ikke.
  3. Få flere til at kontakte dig nu.
  4. Kontakt (måske) folk, der kigger ind.
  5. Giv ikke tid væk i rå mængder.
  6. Hav også billige produkter. …
  7. Brug dine anbefalinger aktivt.
  8. Fremhæv det, du helst vilsælge.

11 konkrete trin, som du kan følge for at få succes med din digitale strategi

  1. Start med at skabe et billede af, hvor virksomheden står i dag. .
  2. Kortlægning af virksomheden og dens KPI-er så den ved hvor godt det går – eller ikke går med at indfri de opsatte (salgs)mål. KPI’er giver informationer om hvor der er plads til forbedring og udvikling.
  3. Læg et skridsikkert budget.
  4. Få styr på konkurrenterne.
  5. Lav markedsanalyse – eller blot en afdækning af markedet så du ved hvad konkurrenterne gå
  6. Få styr på målgruppen.
  7. Læg en medie – og SOMEstrategi.
  8. Få styr på dendigitale  Den digitale kunderejse er en model, som beskriver de stadier, kunder går igennem, når de køber en service eller et produkt. Det er et værktøj, som skaber overblik over, hvor og hvordan du (og din virksomhed) bedst hjælper dine kunder.

SALGS E-BOG

  • Tips til målrettet salg

    VIDEOTUTORIAL

  • Download Ebog om hvordan du arbejder med dit salg

    E-BOG

FAQ.

Nøglen til at blive god til MERsalg er at kunne se og høre kundens behov. Når du først har lært at ”få øje på” og “lytte dig til” kundens behov, så er det svært at holde salget nede. Start derfor med at lære at være opmærksom og lytte til dine kunder. På den måde kan du bedre hjælpe dem med at få det, de ønsker sig.

En god sælger ved, hvilke spørgsmål man skal stille, og hvornår, man skal stille dem. At blive god til at stille de rigtige spørgsmål er uhyre vigtigt, hvis man skal have succes med salg. Det er altid en god ide at stille hv-spørgsmål som hvad, hvis, hvornår, hvilken, hvorfor og hvem

Definition. Krydssalg kan sammenlignes med mersalg, men indebærer i højere grad, at produkterne der “mersælges” krydser samme produktkategori som det forventede køb.

Spørg, lyt og forstå. Du skal give plads til, at kunden åbner for information om deres forretning og deres forventninger. Kunden vil opleve at du udviser interesse for pdersonen og vedkommendes behov. Det er en god position for dig at være i, og det skaber tillid.

Den gode kundeoplevelse kommer af, at kunden føler sig set og mødt. Det er vigtigt, at man finder frem til lige netop den energi og opmærksomhed, som kunden forventer – bevidst eller ubevidst. “Når man udvikler et koncept, skal man tænke kundernes adfærd og personlighed ind i kabalen.

Den absolut største prisfejl du kan gøre, er at sætte dine priser for lavt til at starte med ‘out of need’ eller konsekvent give rabatter for at tiltrække kunder. OBS. Det betyder ikke, at du ikke skal lave kampagner med rabat, men hvis du altid giver rabat, så vil du kun tiltrække et meget prisfokuseret kundesegment.

Hvor meget du koster i timen? Tænk på, at du ikke kan fakturere alle dine timer til dine kunder, fordi du også skal have tid til alt det andet i din virksomhed – administration, udvikling, opfølgning, produktion mm. Du skal også tjene penge til ferie og fridage og til, at du evt. kan blive syg.

Din timepris skal være din ønskede løn divideret med antal timer, du arbejder. Lad os tage et simpelt eksempel først. Hvis du gerne vil tjene 40.000 om måneden før skat og arbejde 37 timer hver uge, så svarer det til 480.000/år og cirka 1600 timer på et år. Det giver cirka 300 kroner i timen.

Når en virksomhed sælger et produkt, er der nogle omkostninger direkte forbundet med salget. Dækningsbidraget er den del af omsætningen (salget), der er tilbage, når disse omkostninger er betalt. Dækningsbidrag er altså det bidrag, som en given vare kan give til dækning af virksomhedens faste omkostninger.

Dækningsbidrag / omsætning x 100 = dækningsgrad. Det vil altså sige, at for at beregne dækningsgraden, skal dækningsbidraget divideres med omsætningen for derefter at blive ganget med 100, som giver tallet i procent.